Szlak Zachodni

 

Identyfikator

L-02

Kolor

Żółty

Nazwa

Szlak Zachodni

Ranga

Lokalna

Długość

30,4 [km]

Średni czas przejazdu

1h 30min [20km/h]

Stopień trudności

R-10B: trasa łatwa

Rodzaj

Pętlowy

 

 

Dostępność

Początek/koniec: Janówek Drugi, rejon przestanku kolejowego PKP (gm. Wieliszew) – dojazd samochodem lub PKP.

Punkty startowe:

Janówek Drugi, rejon przestanku kolejowego PKP (gm. Wieliszew) – dojazd samochodem lub PKP.

Kałuszyn, rejon jez. Klucz (gm. Wieliszew) – dojazd samochodem.

Krótka charakterystyka

Jest to łatwy szlak, który skupia w sobie walory krajobrazowe otwartych przestrzeni gminy Wieliszew i kompleksów leśnych południowej części gminy Jabłonna. Prowadzi również, przez najciekawsze jeziora na terenie Wieliszewa i stroni od intensywnie zurbanizowanych miejscowości, a gro terenów zainwestowanych, towarzyszących trasie, to domy letniskowe. W przeważającej części poruszamy się drogami gruntowymi, które są w dobrym stanie, jednak można gdzieniegdzie napotkać zwałowiska piachu, które mogą przysporzyć nieco kłopotów.

Szczegółowy opis

Punktem startowym trasy jest przystanek PKP w miejscowości Janówek, który jest dogodnym punktem węzłowym. W trasę wyruszamy asfaltową drogą powiatową (ul. Dworcowa) nr 01619. Dojeżdżamy do skrzyżowania z ul. Nowodworską nr 631. Zachowując szczególną ostrożność przekraczamy skrzyżowanie. Następnie skręcamy w lewo na asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy, za pierwszym budynkiem po lewej stronie (około 1500m od dworca PKP) (1-2). Docieramy do pomnika przyrody, który mijamy po lewej stronie, tuż przed wjazdem na drogę asfaltową. Następnie jedziemy ul. Rzeczną. Po lewej mijamy zabytkowy spichlerz i dawną kuźnię, za którą skręcamy w prawo, w ul. Leśną (1km) (2-3). Dalej kierujemy się w stronę Jez.Góra. Mijamy zabudowę i  po 150m docieramy do założenia parkowego (na tym odcinku szlak biegnie równolegle z niebieskim szlakiem pieszym i zieloną Trasą Obwodową) (3-4). Dalej jedziemy prosto, drogą przez las (o nawierzchni pokrytej trylinką). Następnie na wysokości pomnika przyrody, skręcamy w lewo w ul. Pałacową (4-5) (600m). Opuszczamy założenie parkowe i mijamy zabudowę dawnego PGR-u z zabytkową oficyną (po prawej stronie), ruinami pałacu Poniatowskich i docieramy do Jez. Góra. Następnie skręcamy w prawo i wzdłuż zbiornika dojeżdżamy do zbiegu ze Szlakiem Wieliszewskim (5-6) (1600m). Wjeżdżamy na nasyp, mijamy po prawej stronie komercyjne Łowisko „Okoń”, rozwidlenie ze Szlakiem Wieliszewskim i docieramy do skrzyżowania z ul. Jeziorną w miejscowości Nad Łąkami (6-7) (900m). Skręcamy w lewo, mijamy malownicze łąki z rozlewiskami, zabudowę mieszkaniową, wlot ul. Witosa, następnie skrzyżowanie z ul. Łabędziową i docieramy do nieco piaszczystej polnej drogi, którą dojeżdżamy do rozwidlenia (1800m) (7-8). Odbijamy w lewo-skos i docieramy do kompleksu leśnego (8-9) (900m). Tu skręcamy w lewo, i skrajem lasu dojeżdżamy do drewnianej wiaty (9-10) (400m). Na jej skraju odbijamy w prawo. Meandrujemy przez las i docieramy po 700m do kolejnej otwartej przestrzeni, gdzie znajduje się nasyp, stanowiący dogodny punkt widokowy. Po krótkiej przerwie skręcamy w prawo i drogą polną dojeżdżamy do drogi asfaltowej (10-11) (1000m). Następnie skręcamy w lewo, i kierujemy się w stronę Jez. Klucz. Po przejechaniu 1400m skręcamy w prawo w ul. Dragonów (11-12). Po drodze mijamy zabudowę rekreacyjną usytuowaną wzdłuż jeziora, aż docieramy do znajdującego się na krańcu zbiornika skrzyżowania z drogą gruntową (12-13) (ok. 2km). Skręcamy w lewo, jedziemy wzdłuż kanału, a następnie skręcamy w prawo, przez mostek po ok. 200m, w kierunku Topoliny (13-14). Po kolejnych 500m ponownie skręcamy w prawo (14-15), i zaraz w lewo na nasyp po nieczynnym torowisku (15-16) (ok. 500m). Tutaj skręcamy w prawo i dalej śladem rozebranej trakcji kolejowej dojeżdżamy do ul. Szkolnej w Kolonii Skrzeszewskiej (2,2km) (16-17). Następnie skręcamy w prawo, mijamy teren zabudowany i drogę wojewódzką nr 631 (ul. Nowodworską), przy przekraczaniu której, należy zachować szczególną ostrożność. Następnie wjeżdżamy w teren niezabudowany i docieramy do lasu. Przejeżdżamy jego fragment i na wysokości polany skręcamy w lewo wzdłuż linii wysokiego napięcia (1850m) (17-18). Przejeżdżamy przez kolejny fragment lasu, kolejną polanę i docieramy do ul. Wojska Polskiego w Olszewnicy Starej (1700m) (18-19), gdzie następnie skręcamy w ul. Warszawską. Po przejechaniu 800m skręcamy w prawo, w ul. Polną (19-20), którą jedziemy na odcinku 1250m w kierunku lasu (20-21). Następnie skręcamy w prawo. Jedziemy drogą gruntową, wśród rozproszonej zabudowy letniskowej do kolejnego skrzyżowania (21-22) (1300 m). Tutaj skręcamy w lewo, następnie zaraz w prawo do „dzikiego” przejścia kolejowego w Dąbrówce Chotomowskiej (750m) (22-23). Zachowując wysoką ostrożność przekraczamy tory i wjeżdżamy do lasu na Drogę Rajszewską o szutrowej nawierzchni, którą docieramy do krzyżówki ze Szlakiem Południowym (700 m) (23-24). Tutaj skręcamy w prawo, przejeżdżamy obok szlabanu i dalej jedziemy prosto. Na czwartej przecince leśnej przejeżdżamy przez szlak pieszy, a na szóstej skręcamy w prawo. Tutaj ponownie docieramy do pieszego szlaku (24-25) (ok. 2,2 km). Wykonujemy podwójny skręt i dalej kierujemy się do Janówka Pierwszego. Dalszy ciąg trasy biegnie częściowo skrajem lasu, aż do pierwszych zabudowań miejscowości Trzciany (25-26) (ok. 2 km). Na skraju wsi skręcamy w prawo wzdłuż pieszego szlaku (26-27) (200m), a następnie zaraz w lewo. Równoległym odcinkiem do trakcji kierujemy się do przystanku kolejowego. Docieramy do drogi asfaltowej (27-28) (ok. 1,7km), następnie skręcamy w prawo, przejeżdżamy przejazd kolejowy i docieramy do końca naszego szlaku (28-1) (100 m).

 

 

Źródło: Studium sieci dydaktycznych tras rowerowych na terenie Powiatu Legionowskiego, Wrocław 2004.